top of page
  • יוחאי ישראלי

פחד קהל, פחד טיסה, פחד מכשלון, פחד מדחיה, פחד מנהיגה - כיצד הם נוצרים.


כיצד מתפתחים פחדים נפוצים בין הפחדים הנפוצים ניתן למנות פחד ממקומות סגורים (למשל, מעליות), פחד במה, פחד מחושך, פחד טיסה, פחד מנהיגה, פחד מדחיה ופחד מכישלון. אבל יש עוד המון סוגי פחדים ונדיר מאד למצוא מישהו, שלא מפחד כלל מדבר כלשהו.

​פחד חיובי ופחד מגביל

פחד מתאפיין בשינויים גופניים (דופק מואץ, שינוי בזרימת הדם, ובתחושות, מחשבות ורגשות לא נעימים המתרחשים לנוכח מושא הפחד. בהיבט החיובי ההישרדותי מהווה הפחד חלק מתגובה נורמלית של דריכות והיערכות גופנית ונפשית להתמודדות עם מצב של סכנה מידית המתרחש עכשיו. למשל, אם מישהו בא עכשיו להרביץ לך, הרי שהיכנסות הגוף-נפש למצב של בריחה או לחימה או קפאון בהחלט עשוי להיות מתאים. זה בודאי מתאים אם אתה ארנבת והבחנת בזאב בסביבתך. הבעיה מתחילה כשאותה תגובה מתרחשת בתגובה למצבים שאינם מסכני חיים מעצם טבעם. כשפחדים עולים בהקשר שאיננו הישרדותי בהכרח מטבעו הם מתחילים לפגוע בנו ולהגביל אותנו.


כיצד נוצרים פחדים


פחדים נוצרים על פי רב כתוצאה מקישור שנעשה במודע או בתת המודע בין אובייקט או מצב ספציפים לבין סכנה או איום. כעת, לאחר שנוצר הקישור, כשיפגוש האדם את מושא הפחד תיווצר תגובת פחד. במנגנון של הפחד משמש בדרך כלל גם מרכיב של אמונות.

לפניכם חלק מהדרכים בהן נוצר קישור כזה:

חוויות עבר טעונות עלולות לגרום לפחד.

לדוגמה, פחד מכלבים שנגרם כתוצאה מנשיכה או נהימה של כלב בילדות, או פחד מכשלון כתוצאה מכך שכטעית או לא הצלחת במשהו לעגו לך בבית הספר או קיבלת כתף קרה מהוריך. בשני המקרים צומד הכישלון או הטעות לחוויה מכאיבה ומאיימת.

אמירות של אחד ההורים לילדם עלולות לגרום לפחד. אמירות כגון ״אם לא תאכל יבוא שוטר״ או ״אסור לך לסמוך על אנשים שאתה לא מכיר״. במשפט הראשון יש קישור של שוטר למשהו מאיים והקישור עלול להוביל לפחד לא רציונלי משוטרים או מסמכות. המשפט השני עלול להוביל לפחדים מגוונים בשל העובדה שאנשים באופן כללי עלולים להפוך בדעתו של הילד ואח״כ הבוגר לאיום. למשל, פחד לפתוח בשיחה עם אנשים זרים יכול מאד לפגוע בסיכוי למציאת זוגיות או בסיטואציות עסקיות הדורשות מינגלינג או פגישות עם לקוחות חדשים. פחד מכך שאנשים יפגעו בך או ירמו אותך עלול לגרום לפגיעה במגוון רחב של סיטואציות חברתיות.

העברת פחד מהורה לילד. כשהילד רואה שאחד מהוריו חווה פחד כלשהו, הוא עלול להתחיל לפחד מהדבר בעצמו.

9 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

השעמום כשער

מזה כמה ימים, שהשלג הצטבר וחסם את דלת הבקתה בה התגוררתי בהרים ומנע ממני לרדת אל הכפר הסמוך. המזון שנותר ברשותי היה מועט וחדגוני משהו ובחוץ היה שקט. למזלי נותרו לי מעט עצי הסקה, שעדין הצליחו לחמם את

bottom of page